to piger der diskutere et emne

Med kreativ kommunikation bliver det nemmere for dig at formidle et budskab, som modtageren dels lægger mærke til, men også husker bedre. Derfor kan det være en god idé at arbejde med din kreative kommunikation. Lad os kigge nærmere på, hvordan du kan arbejde med kreativ kommunikation.

Hvad er kreativ kommunikation?

Når vi snakker om kreativ kommunikation, er der tale om en stil, hvor vi gør brug af forskellige elementer, der hjælper med at formidle vores budskaber og idéer. 

Vi benytter vores fantasi og kreativitet til at skabe elementer, der skal fange modtagerens opmærksomhed. Det kan være i form af grafik, billeder, tekst, video, lyd eller interaktive elementer.

Vi gør brug af dette i den kreative kommunikation, dels for at gøre vores budskaber nemmere forståelige, men også for at hjælpe modtageren til bedre at huske det.

Derudover gør vi også brug af det for at fange modtagerens opmærksomhed på sociale medier og i det hele taget på den online platform.

Hvordan bliver jeg bedre til at kommunikere kreativt?

Der findes som nævnt forskellige virkemidler til at kommunikere kreativt. Ønsker du at blive bedre til det, er du nødt til at finde ud af, hvilke medier, og hvilken stil der bedst passer til dig. Det handler om, at du skal udforske og eksperimentere med de forskellige metoder.

Måske ved du allerede nu, at du er bedst til at kommunikere på skrift eller gennem lyd?

Men ellers vil det være en god idé at finde ud af, hvilken type kommunikation, der passer bedst til dig. Det kan du gøre ved at prøve at teste de primære kategorier:

Der er nogle som er eksperter inden for et af områderne, mens andre har styr på flere områder. Alt er tilladt og helt normalt. Vi skal ikke kunne bruge alle platforme, men bare finde det, der fungerer for os selv.

Hvorfor du skal udforske forskellige medier til din kreative kommunikation

Ved at bruge forskellige kommunikationsmidler vil du have mulighed for at ramme forskellige mennesker. Der er nogle, som reagerer mere på grafik, mens andre reagerer på lyd. 

Vi er alle sammen forskellige og derfor kan det være en god idé at kunne formidle gennem flere medier. 

De fire største kategorier er som nævnt tidligere tekst, grafik, lyd og video.

Et af de redskaber som vi alle kan blive bedre til, og som kan gøre en stor forskel i medier med lyd, er din stemme. Din stemme er et kreativt redskab, der kan gøre en kæmpe forskel i din kommunikation. 

Du kan lære mere om, hvordan du kan bruge din stemme kreativt her.

Brug historiefortælling i din kreative kommunikation

Som mennesker husker vi bedst i form af billeder og historier, derfor er historiefortælling et stærkt redskab i din kreative kommunikation. Ved at benytte historier gør du emner mere relaterbare og på den måde bliver selv komplekse emner lettere at forstå. Derudover gør historier din modtager mere engageret og du holder deres opmærksomhed i længere tid.

Derfor vil det være en god idé, hvis du lærer at koble historier til det, du vil kommunikere.

Det behøver ikke være vilde historier, vi oplever hele tiden noget som kan være små fortællinger, der kan understøtte din kommunikation. 

Det kan være i form af:

Det er næsten kun fantasien der sætter grænser for, hvad du kan skabe en historie omkring, der kan understøtte din kommunikation. 

Du skal bare huske at tilpasse den til dem du kommunikerer med. 

Skal du forklare noget for direktører, kan det være, at de har svært ved at forholde sig til en historie om rollespil. Når du kender dit publikum, kan du bedre tilpasse dine historier og kommunikation. 

Tænk uden for boksen

Det er populært at sige, at vi skal tænke udenfor boksen, men ikke desto mindre er det rigtigt. Vi bliver nødt til at prøve nye tilgange, og eksperimentere med idéer, der er anderledes end hvad alle andre gør. Vi kan sagtens følge trends, men ved at gøre det vil vi bare skabe det samme som alle andre.

Derfor skal vi turde at udfordrer trends og normer ved at afprøve vores skøre idéer. Det er samtidig også den eneste måde, at du finder din unikke måde at kommunikere på – Den kan du kun finde ved at teste ting af, og se hvad der virker for dig og dem du vil kommunikere til.

kreativ kommunikation kræver øvelse

Den eneste måde, at du kan blive bedre til at kommunikere kreativt er ved at øve dig. Jo mere du øver dig, desto bedre bliver du til at udtrykke dig kreativt og engagerende.
Alle dem, der er gode til det, har testet en masse forskelligt, både i form af indhold og medier. De har fejlet mange ting, men det er kun igennem vores fejl at vi kan få en bedre forståelse for, hvad der virker.

Hvorfor skal du benytte dig af kreativ kommunikation?

Kreativ kommunikation er en kraftfuld måde at kommunikere med andre, dele ideer og formidle budskaber på. 

Ved at udforske det kan du gøre din kommunikation mere effektiv, og sørge for at du skiller dig ud fra mængden.

Derfor skal du benytte dig af kreativ kommunikation, fordi det vil hjælpe dig med at blive bedre til at formidle dine budskaber og gøre din modtager mere engageret i, hvad du har at fortælle.

Her kan du læse om, hvad kreativitet er